Prezentowany materiał zawiera konspekt lekcji języka polskiego, którą przeprowadziłam w klasie I gimnazjum. Napisałam go po ukończeniu warsztatów "Drama i inne metody aktywizujące na lekcjach języka polskiego", w celu ukazania zastosowania tych metod w praktyce. Lekcja była oceniona przez nauczycieli hospitujących jako bardzo ciekawa.
Autor: Ewa Kurzeja
KONSPEKT LEKCJI LITERACKIEJ JĘZYKA POLSKIEGO
Z ZASTOSOWANIEM METOD AKTYWIZUJĄCYCH UCZNIÓW
W KLASIE I GIMNAZJUM
TEMAT: Nasza podróż z Leonidem Teligą.
Cele: uczeń:
- wie, kim był Leonid Teliga,
- wymienia utwory, w których pojawia się motyw podróży,
- poszukuje informacji w tekście i na ich podstawie wyciąga odpowiednie wnioski,
- wyjaśnia pisownię nazw geograficznych,
- określa funkcję tekstów językowych,
- nazywa cechy charakteru bohatera i ocenia jego postawę,
- redaguje kartkę z dziennika,
- odczytuje sens metaforyczny tekstu.
Metody: heureza, praca z tekstem, dyskusja, ćwiczenia językowe, drama, praca z kartą przygotowaną dla ucznia.
Formy: praca w grupie, praca zbiorowa, praca indywidualna.
Środki dydaktyczne: Nowa encyklopedia PWN, książka W. Żukrowskiego ,,Samotny rejs” (można odpowiedni fragment skserować uczniom), mapa fizyczna świata, płyta z nagraniem piosenki Camela pt.: ,,The Hour Cardle” oraz karta pracy ucznia.
PRZEBIEG LEKCJI:
I. Faza początkowa:
1. Czynności organizacyjne.
2. Wprowadzenie motywacji: pogadanka wstępna na temat motywu podróży w życiu człowieka i w literaturze.
3. Zapisanie tematu lekcji.
II. Faza śródlekcyjna:
1. Poznanie sylwetki Leonida Teligi:
· przeczytanie notatki encyklopedycznej,
· omówienie trasy podróży; zwrócenie uwagi na pisownię nazw geograficznych,
· zapoznanie z fragmentem książki W. Żukrowskiego pt.: ,,Samotny rejs”
2. Analiza porównawcza obu tekstów, tj. notatki encyklopedycznej i fragmentu ww. książki – omówienie ich budowy i funkcji.
3. Charakterystyka i ocena postaci żeglarza – nazywanie cech i argumentowanie za pomocą odpowiednich cytatów /wpis do kart pracy, np.: rzetelny, wytrwały, pracowity, odważny, bohaterski, stanowczy, rozważny, doświadczony, samodzielny, ambitny, obowiązkowy, odpowiedzialny/.
4. Zastosowanie dramy: uczniowie wsłuchują się w nastrojową muzykę (piosenka Camela pt. ,, The Hour Cardle” ), w tle której słychać szum morza. Mają za zadanie wyobrazić sobie, że to oni są w tym momencie żeglarzami i płyną po morzu, po chwili mówią o swoich odczuciach.
5. Praca w grupach: redagowanie kartki z dziennika podróży (po krótkim przypomnieniu wyróżników tej formy), z uwzględnieniem informacji zawartych w tekście.
III. Faza końcowa:
1. Sprawdzenie efektów pracy w grupach – omówienie.
2. Odczytanie sensu metaforycznego tekstu i przesłania w nim zawartego (życie jako podróż, każdy powinien realizować swoje marzenia i dążyć do wytyczonego sobie celu.)
3. Ocena aktywności uczniów.
4. Podanie zadania domowego; wyjaśnienie sposobu jego wykonania: Prześlij gratulacje dla Leonida Teligi z okazji ukończenia rejsu dookoła świata.
OPIS KARTY PRACY UCZNIA:
Karta pracy ucznia wykonana jest w formie książeczki. Na okładce można umieścić statek płynący po pełnym morzu oraz tytuł: ,,Dziennik podróży”. Na pierwszej stronie powinna się znaleźć notatka encyklopedyczna o Leonidzie Telidze. Kolejna kartka to fragment mapy fizycznej świata z zaznaczoną trasą rejsu ,,Opty” L. Teligi dookoła świata. Na następnej kartce w centrum umieścić należy rysunek przedstawiający Teligę żeglującego po morzu i poprowadzić strzałki, przy których uczniowie mają wypisać cechy podróżnika dążącego do osiągnięcia wytyczonego sobie celu. Ostatnia kartka powinna być pusta – tu uczniowie pod hasłem: ,,Kartka z dziennika podróży” redagują własną wypowiedź.
Opracowanie scenariusza lekcji i karty pracy ucznia: Ewa Kurzeja |